Den 15 maj högtidlighålls minnet av Al Nakba, den stora katastrofen för det palestinska folket. I år är det 63 år sedan fler än 750 000 palestinier fördrevs från sina hem, över 400 palestinska byar jämnades med marken av den israeliska armén och staten Israel utropades.Den palestinska flyktingkatastrofen
Tyvärr så fortsätter nu den etniska rensningen. När jag besökte Jerusalem okt. 2008 såg jag början på fördrivningen av Palestinier från Sheikh Jarrah i Östra Jerusalem. Och den bara fortgår och nu står en annan stadsdel på Silwan på tur. Se Vräkning av människor
Just nu är demonstrationerna som våldsammast i stadsdelen Silwan där en palestinsk 17 årig palestinsk pojke dödades. Citat ”Milad Said Ayyash, 17, was allegedly shot by a security guard employed at the settlement of Beit Yonatan, in the East Jerusalem neighborhood of Silwan." citat ur Haaretz
Staten Israel har ett stort ansvar för dessa våldsamma protester eftersom man tillåtit sin befolkning att flytta in på ockuperat område.
Läs : Husrivningarna och vräkningarna strider mot internationell humanitär rätt, då det är förbjudet för en ockupationsmakt att förflytta civilbefolkning inom det ockuperade området samt konfiskera eller förstöra privat och allmän egendom. citat ur Ekumeniska Följeslagarprogrammet i Palestina och Israel
Citat" Sveriges regerings ståndpunkt är väldigt klar: De israeliska bosättningarna på Västbanken, inklusive i östra Jerusalem strider mot folkrätten. Det är enligt internationell humanitär rätt förbjudet för en ockupationsmakt att överföra sin egen befolkning till ockuperat område. Ockupationsmakten får inte heller underlätta inflyttning av den egna befolkningen på ockuperat område. Sverige och EU har också varit mycket tydliga med att bosättningarna kan komma att förekomma slutstatusförhandlingarna och riskerar att omöjliggöra en hållbar tvåstatslösning. "citat ur Sveriges regerings ståndpunkt 5 november 2008
Det Ekumeniska följeslagarprogrammets följeslagare till Palestina och Israel ger här en bakgrund: Reserapport av SKR:s följeslagare Mikael Hjort Se länk: Ahmed kastar sten i Silwan maj 2011
SKR:s följeslagare Maria Johansson Silwan vs kung David februari 2011
"More protests in East Jerusalem after seventeen-year-old was shot ahead of "Nakba Day".Al Jazeera
Citat "Israeliska judar borde också uppmärksamma Nakba-dagen.- Det är möjligt och nödvändigt att lära sig att äran i upprättandet av Israel också har en mörk sida – så att vi kan känna vår historia och förstå palestiniernas önskemål." Citat av Gideon Levy, kolumnist i tidningen Haaretz . Läs hela artikeln här i översättning till svenska av Stig Strömbergsson
Läs även andra bloggares åsikter om israel palestinaetnisk rensning
SvD Vårt Land
Dagen-2
Dagen DN
Tyvärr så fortsätter nu den etniska rensningen. När jag besökte Jerusalem okt. 2008 såg jag början på fördrivningen av Palestinier från Sheikh Jarrah i Östra Jerusalem. Och den bara fortgår och nu står en annan stadsdel på Silwan på tur. Se Vräkning av människor
Just nu är demonstrationerna som våldsammast i stadsdelen Silwan där en palestinsk 17 årig palestinsk pojke dödades. Citat ”Milad Said Ayyash, 17, was allegedly shot by a security guard employed at the settlement of Beit Yonatan, in the East Jerusalem neighborhood of Silwan." citat ur Haaretz
Staten Israel har ett stort ansvar för dessa våldsamma protester eftersom man tillåtit sin befolkning att flytta in på ockuperat område.
Läs : Husrivningarna och vräkningarna strider mot internationell humanitär rätt, då det är förbjudet för en ockupationsmakt att förflytta civilbefolkning inom det ockuperade området samt konfiskera eller förstöra privat och allmän egendom. citat ur Ekumeniska Följeslagarprogrammet i Palestina och Israel
Citat" Sveriges regerings ståndpunkt är väldigt klar: De israeliska bosättningarna på Västbanken, inklusive i östra Jerusalem strider mot folkrätten. Det är enligt internationell humanitär rätt förbjudet för en ockupationsmakt att överföra sin egen befolkning till ockuperat område. Ockupationsmakten får inte heller underlätta inflyttning av den egna befolkningen på ockuperat område. Sverige och EU har också varit mycket tydliga med att bosättningarna kan komma att förekomma slutstatusförhandlingarna och riskerar att omöjliggöra en hållbar tvåstatslösning. "citat ur Sveriges regerings ståndpunkt 5 november 2008
Det Ekumeniska följeslagarprogrammets följeslagare till Palestina och Israel ger här en bakgrund: Reserapport av SKR:s följeslagare Mikael Hjort Se länk: Ahmed kastar sten i Silwan maj 2011
SKR:s följeslagare Maria Johansson Silwan vs kung David februari 2011
"More protests in East Jerusalem after seventeen-year-old was shot ahead of "Nakba Day".Al Jazeera
Citat "Israeliska judar borde också uppmärksamma Nakba-dagen.- Det är möjligt och nödvändigt att lära sig att äran i upprättandet av Israel också har en mörk sida – så att vi kan känna vår historia och förstå palestiniernas önskemål." Citat av Gideon Levy, kolumnist i tidningen Haaretz . Läs hela artikeln här i översättning till svenska av Stig Strömbergsson
Läs även andra bloggares åsikter om israel palestinaetnisk rensning
SvD Vårt Land
Dagen-2
Dagen DN
Sanningen är att palestinierna 1948uppmanades fly när ARABERNA startade kriget mot den nya judiska staten, som FN beslutat skulle upprättas föratt judarna skulle ha någonstans att ta vägen efter förintelsen i Hitlertyskland.
SvaraRaderaArabstaternas odemokratiska ledare (de är diktatorer än idag) hetsade palestinierna att fly.
De palestinier som stannade kvar fick stanna i Israel och nära 1 miljon palestinier bor i Israel idag. De har fulla medborgerliga mänskliga rättigheter vilket de däremot saknar i arabstaterna som än idag som bekant saknar demokrati.
Jordanien var palestiniernas stat 1049. Och än idag finns Jordanien och i Jordanien är majoriteten palestinier.
Varför bråkar de då år efter år oc hotar Israel? Och varför hatar så många dessa få judar i sitt lilla land som står nästan ensamma mot 300 miljoner oljerika araber.
Det är en skam att vissa kyrkor och Diakonia m fl är så ensidiga i sin återkommande kritik. De vill inte se sanningen.
"Sanningen är att palestinierna 1948uppmanades fly när ARABERNA startade kriget mot den nya judiska staten"
SvaraRaderaEgentligen godkänner jag inte anonyma kommentarer. Nästa gång du kommenterar här vill jag av för och efternamn.
Tyvärr så har du fel läs vad jag skriver tack innan du kommenterar min länk:
Den palestinska flyktingkatastrofen
Deir Yassinn är den mest kända av massakerna mot palestinska byar, den utfördes 9 april 1948 (före staten Israels utropande ) då ca 100 människor mördades inklusive kvinnor och barn, allt för att skrämma iväg palestinierna. Befolkningen i byn Lifta fördrevs redan 28 dec 1947
SvaraRaderaJerusalem-2
Att orsaken till att 750 000 palestinier flytt skulle vara att de uppmanades att fly av sina ledare -avfärdades för sisådär 40 år sedan...
SvaraRaderaMen någon kanske kan skaka fram de saknade radiomeddelandena?
Vilka "palestinier" pratas det om här?
SvaraRaderaEftersom det inte finns något Palestina så finns det inga palestinier så varför yras det här om ett konstigt begrepp som kallas Nakba?
Det palestinska hemlandet heter Jordanien och i det landet har redan många araber på Västbanken pass utfärdade.
Detta till skillnad från de många araber som diskrimineras och nekats medborgarstat i andra arabstater.
Bosse Rööser
Idag högtidlighåller vi utropandet av den judiska staten Israel som en säker tillflykt för världens judar ifall av förnyade pogromer och förföljelser på andra håll i världen.
SvaraRaderaIsrael är idag en nation av västerländskt snitt mitt i ett hav av diktatur och barbari.
Länge leve Israel.
Bosse Rööser
Jag har idag på min blogg skrivit om Nakba-dagen. I morse om vad den innebär och nu ikväll en översatt artikel från Haaretz om vad den skulle kunna innebära.
SvaraRaderahttp://stigstrombergsson.blogg.se/2011/may/al-nakba.html
http://stigstrombergsson.blogg.se/2011/may/al-nakba-2.html
Tack Stig Strömbergsson , jag länkar till din utomordentliga översättning.
SvaraRaderaTill Bosse Rööser:
SvaraRaderaMed "palestinier" avser nog bloggaren samma människor som Israels premiärminister, FN, EU, innevånarna på Västbanken och hela den övriga världen kallar "palestinier". Det är nog bara du som inte förstår att de finns.
Var och närhelst muslimska araber demonsterar så blir det upplopp och våldsamheter vare sig det gäller Nakba/Israels existens, Vilks rondellhundar, Jyllandspostens karikatyrer eller som senast en koptisk församling i Kairo.
SvaraRaderaMycket förutsägbart och mycket, mycket sorgligt.
Bosse Rööser
Då kanske pastor Strömbergsson kan upplysa mig om vilka internationellt erkända gränser, vilken huvudstad och vilket styrelseskick landet Palestina har.
SvaraRaderaSåvitt jag kan erinra mig sa ju araberna nej till en egen stat så tidigt som 1947.
Bosse Rööser
Bosse!
SvaraRaderaPalestinierna har inte en stat - än. Men det planeras till i september och den staten kommer då att efterhand av fler och fler länder få erkända gränser. Därmed ges ju också Israel erkända gränser - inte delningsplanen från 1948 utan ungefär "gröna linjen". En vinn-vinn-situation alltså.
Palestinierna har inte en huvudstad än, bara ett centrum Ramallah. Östra Jerusalem utropas sannolikt som staten Palestinas huvudstad i september. Blir en svår situation att lösa men är den enda rimliga.
Att det inte finns en stat eller huvudstad ÄN betyder inte att palestinier inte existerar som folk. Med den logiken skulle ju det judiska folket inte existerat före 1948 och det menar ju ingen. Samer har inte heller någon egen stat eller huvudstad men menar sig ändå vara ett folk. De två analogierna kan väl duga.
Bäste Stig.
SvaraRaderaDu har inte förstått skillnaden mellan den etnicitet som definierar judendom å ena sidan och palestinier som förutsätter ett definierat och namngivet territorium som således inte finns, å den andra.
Det kanske eller kanske inte kommer att bildas en palestinsk stat till (vid sidan av Jordanien) men dess gränser kommer inte att vara bestämda i förväg som du förutsätter utan skall enligt FN-resolution 242 förhandlas så att även Israel skall tillerkännas säkra gränser.
F.ö. kommer USA sannolikt att inlägga sitt veto i Säkerhetsrådet mot en ensidigt utropad palestinsk stat.
Det har det redan varslats om.
Bosse Rööser
OK! Du har en poäng i att det är en skillnad mellan en renodlad etnisk folktillhörighet - judarna - och en folktillhörighet baserad på var man bor - palestiniernas. Ändå är världen i stort, inklusive den israeliska regeringen, övertygad om att det finns palestinier som inte samtidigt är jordanier - alltså folk på Västbanken och i Gaza. Dessa planerades 1948 få, liksom judarna, en egen stat men accepterade DÅ inte uppdelningen och fann sig senare inte bara delvis erövrade av Israel utan ochså ockuperade av Jordanien respektive Egypten - två stater som numera lagt ner anspråk på områdena. Alltså finns palestinierna som folk även om de inte har sin egen stat än.
SvaraRaderaAtt de exakta gränserna mellan Israel och ett självständigt Palestina är en förhandlingsfråga är alla medvetna om (utom möjligen en del extremister på respektive håll). Det var därför jag skrev "ungefär gröna linjen".
Jag lyfter på hatten inför BR:s utmärkta resonemang.
SvaraRaderaMed tanke på historien att palestinierna sa nej till resolution 181, och sionisterna sa ja, så kan naturligtvis inte 67-års gränser vara ristade i sten.
Sionisterna band upp sig på en stat motsvarande 55 % av mandatet – och därför är det fullständigt logiskt att man istället utgår ifrån 1949 – års linje vid förhandlingarna och därmed placerar gränsen betydligt mer väster om den Gröna linjen.
Det är inte så ofta jag och BR är ense i sak.
För övrigt kan jag upplysa BR om att USA kan lägga in så många veton som de önskar i Säkerhetsrådet – omröstningen kommer ändå att ske i Generalförsamlingen…
Jag gissar att typ 5 länder röstar mot en Palestinsk stat: Isarel, USA, plus tre söderhavsöar..
FN´s delningsförslag har helt spelat ut sin roll efter alla arabernas försök att förinta det judiska Israel.
SvaraRaderaIsrael har försvarat sig och med den försvarande partens rimliga anspråk ockuperat anfallarens. territorium.
Västbanksaraberna har själva sagt att de skall resa frågan om ett ensidigt utropande av en andra palestinska stat så att de äntligen, på saklig grund, kan kalla sig palestinier, i Säkerhetsrådet.
Om Israel vägrar erkänna en palestinsk stats gränser så kommer frågan pga Israels obstruktion med stor sannolikhet att tas upp i Säkerhetsrådet med ett troligt amerikanskt veto som följd.
Det är också svårt att tro att Västländerna skulle acceptera en arabisk regering där det av Väst självt terrorstämplade Hamas ingår.
/Bosse Rööser
Det är roande att se att den mest febrige förespråkaren till det barnsliga israeliska kravet på att palestinierna ska erkänna Israel som en ”judisk” stat - BR, samtidigt är den som talar högst och mest om att det enda internationella dokument som explicit just talar om en ”judisk stat” saknar giltighet.
SvaraRaderaDet är sånt som kallas logik & konsekvens, tror jag….
Jag ler ännu mer när jag ser hur resonemanget går om Säkerhetsrådet.
Jag måste säga att jag faktiskt inte kan förklara logiken bakom påståendet varför Palestinierna ens skulle försöka dra gränsfrågan dit…
Tror man av erfarenhet att Israel skulle respektera en resolution därifrån mer…
Vart resolution antas gör idag ingen större skillnad i sak mer än att i Säkerhetsrådet riskerar den att bli nerskjuten av USA, vilket Palestinierna naturligtvis inte skulle kunna förutse…
Palestiniernas president säger åtminstone att man ska ta frågan till FN:s generalförsamling.
Det räcker för mig.
Jag tippar fortfarande 5 röster mot.
Kunde inte låta bli att dra på smilbanden åt Guardinans sågning av BR´s sk. "utmärkta resonemang".
SvaraRaderaTänk att BR plötsligt skänkte bort nästan halva Israel Proper till de palestininer som enligt honom inte finns......
Undrar hur BR får ihop det med sina sympatier för Hamas ideologi som då ju inte heller finns enligt honom, eller kanske finns men är jordanier, osv...
Ooooopsss!!! ;-)
Skälet till att den rekommenderande resolution 181 idag är irrelevant är förstås att araberna sa nej till förslaget och därpå startade anfallskrig.
SvaraRaderaDäremot är NF´s beslut av 1922 som uttryckligen talar om en judiskt hemland i HELA det brittiska mandatet Palestina fortfarande giltigt och bindande och säger inget om ett palestinskt hemland.
Guardian har uppenbarligen inte fattat att utgångspunkten för all diskussion är att Israel faktiskt existerar som en judisk stat och har bindande folkrättsliga skäl från 1922 att bli erkänd som en sådan.
Wohlfeil är inte ens med i matchen med sitt persevererande om Hamas och sin ovilja att inse vad som hänt sedan FN´s delningsförslag 1947.
Fortfarande finns det däremot inget Palestina och därmed inga palestinier, enbart araber med olika ursprungsländer i Judea, Samaria och Gaza.
/Bosse Rööser
Bosse Rööser läs vad jag skrev om
SvaraRaderaOm San Remo
Why, oh why, varför måste du, Joakim, uppmuntra Guardian? Är det inte nog att han har carte blanche att personpåhoppa hej vilt här hos Egon? Alla regler som Egon enforcar, pardon Swinglish, gäller inte för denne side-kick.
SvaraRaderaAnna Roth
San Remo-konferensen 1922. Förklarar ju rätt mycket, kolonialmakter ordnar en konferens om vad man ska göra med sina kolonier och i dessa är naturligtvis inte de närmsta berörda ("infödingarna") inbjudna att lägga fram sina ståndpunkter.
SvaraRaderaTja, Kolonialmakten det ottomanska Turkiet bleb helt överkört i San Remo 1920.
SvaraRaderaCNN rapporterade idag att Hussein Obama fastslog att alla förhandlingar om en palestinsk stat skall,från amerikanskt perspektiv, utgå från 1967 års stilleståndsgränser.
Nyckelordet där är "utgå från" vilket lämnar ett bra utrymme för israeliska bosättningar på Västbanken .
Dessutom deklarerade Hussein att USA aldrig kommer att erkänna en palestinsk regim där Hamas får något inflytande.
Gråt ni bara Bulten i Bo, Guardian, Egon och Wohlfeil!
/Bosse Rööser
Well, välinformerade Bulten i Bo så inträffade San Remokonferensen 1920 medan NF ratificerade konferensens beslut 1922.
SvaraRaderaMen varför bekymra sig om fakta när man är antijudisk Bulten?
/Bosse Rööser
Tack för det Joakim! :)
SvaraRaderaDet är rätt lätt att trampa i klaveret om man inte vet vad man pratar om.. ;)
A K Roth
Utöver att du har ett inlägg att svara på under tråden ”Diskriminering i Israel 3”, är det inte ett ”personangrepp” att anse att du är en usel debattör!
Att gnälla om massa annat är naturligtvis självklart för en usel debattör, istället för att på ett sakligt och korrekt sätt hantera sakfrågorna.
Du är pinsam!
Bäste Guardian: Jag argumenterar inte emot att du finner mig en usel debattör. Jag argumenterar mot att man ska uppmuntra en som kommer med ovett mot och som har en så nedlåtande ton gentemot meningsmotståndare. Om jag är så stupid och barnslig som du säger (om och om igen), tror du att dina utbrott skulle bota mig? Och om jag är en riktig dumbom, har jag då inget människovärde? Dina utbrott fick tom Stig Strömbergsson att säga ifrån. Det blir nämligen pinsamt att se dina attacker. Sitt, Guardian, sitt. Fin vovve!
SvaraRaderaNu har jag ju sett i minst 6 års tid att du näppeligen är rätt person att göra utlåtanden om debatteknik. Så igen, trista och pinsamma som dina påhopp är, rinner det av när jag beaktar källan. No sleep lost.:)
Anna Roth
Skärp er!!
SvaraRaderaNu har "samtalet" här på bloggen mellan Bosse Rööser, A-K Roth, Guardian och Bulten i Bo nått lågvattenmärke igen. Nedlåtande attityder och personangrepp har ersatt samtalet i sak.
I dethär avseendet behöver vi alla hjälpa varandra - och Egon. Han har, för att hans blogg skall ha en hyfsad nivå, rätten och skyldigheten att godkänna eller underkänna inlägg. Det är i sanning ingen enkel uppgift när vi som kommentarer börjar sakligt och hövligt men efter några omgångar börjar vara nedlåtande och anklagande. När skall han dra strecket? Egentligen?
A-K, i ärlighetens namn så måste väl även du medge att det finns andra som överglänser allt kring personangrepp ?
SvaraRaderaSen har jag verkligen inget till övers för personer som argumenterar för rättigheter utifrån etnicitet, oavsett om de kallar sig BR eller Haniyeh. Med den bakgrund som både du och jag har så tror jag varningsklockorna borde ringa högt. Rasismen må börja med någon annan men slutar aldrig där...
Guardian, såg just att den stackars BR saknade mig i "matchen", lustig efter som han redan förlorat den mot dig ;-)
Man förstår lite hur det måpste kännts att vara finländare i period 3, när jag läste debatten mellan dig och BR (sakkunskap mot total förvirring).
Det var så deprimerande att titta på hockeyfinalen så jag ville egentligen bara tacka för underhållningen.
Tack, Stig. Och ser fram emot dina samtal i sak.
SvaraRaderaAnna Roth
Joakim, bara för att det finns andra som är värre behöver man väl inte acceptera annat oacceptabelt? :)
SvaraRaderaOm rättigheter beroende på etnicitet: Vore det i din syn rasistiskt att stödja ett Palestina baserat på rätt till ett land för palestinaaraber?
Jag stöder Israel som varande det judiska hemlandet men med medborgerliga rättigheter för alla israeler oavsett tro, gender, etnicitet, etc.
Jag hoppas det kan formas ett fritt och lika mångkulturellt Palestina sida vid sida med Israel och med säkra försvarbara gränser för båda parter, med medborgerliga rättighetyer för alla etniska grupper. Som det ser ut nu från olika uttalanden kommer ett Palestina att vara per definition judefritt, som Jordanien. Och det är problematiskt ur människorättssynpunkt.
Anna Roth
Tack Stig Strömbergsson för din kommentar, tyvärr har jag ont om tid att läsa igenom noggrant alla kommentarer innan godkännandet. Men jag håller med dej.
SvaraRaderaA-K, självklart skulle det vara rasistiskt och djupt olyckligt med en palestinsk stat som baserades på etniska eller religiösa preferenser.
SvaraRaderaDu vet säkert att detta också är en dominerande åsikt bland de palestinska kristna som vill ha en sekulär stat.
Jag är överhuvudtaget emot religiösa eller etniska definitioner av stater (inklusive både Vatikanen, Iran, Israel etc...)
jag tror dessutom också palestininerna gör en ekonomisk dumhet om det inte finns möjligheter för Judiska bosättare att bli palestininer om de önskar stanna.
Till Bo Rööser din kommentar om bildandet av en Palestinsk stat och din åsikt om den som en muslimsk stat är borttagen . En läsare påtalade att kommentaren är hets mot folkgrupp( muslimer) och kommer att troligtvis att polisanmälas. Anmälaren har redan kopierat ner din kommentar.
SvaraRadera§ 10 - Ditt inlägg måste vara fritt från hets och hot mot folkgrupp, förnedring eller kränkning av etniska grupper genom t.ex. grundlösa attacker på gruppernas kultur, traditioner och religioner. DMB tillåter självklart ifrågasättanden av de ovan-nämnda kategorierna.
Jag beklagar att jag inte läste igenom kommentaren så noga, så länge du nu är föremål för polisutredning kommer du bara avstäng från att få kommentera här.
Joakim, aporopå stanna: Jag läste i förbifarten någonstans att en palestinsk undersökning visade att bland palestinier i tvisteområden på VB skulle 39% välja israeliskt medborgarskap vs 30% palestinskt med c: 30% don't know.
SvaraRaderaAnna Roth
A-K Roth.
SvaraRaderaDefiniera "tvisteområden" av Västbanken så att det går att förstå vilka undersökningen gäller.
Undersökningen gjordes bland palestinier boendes i det ockuperade Östra Jerusalem.
SvaraRaderaArtikeln finns här:
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4064783,00.html
Stig, det gäller alltså Östra Jerusalem:
SvaraRaderahttp://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/would-east-jerusalem-arabs-rather-be-citizens-of-israel-or-palestine-1.336758
Det har gjorts andra undersökningar/polls om folks önskemål i gränsområden, land som kan gå till ena eller andra sidan vid kompromiss om fred men denna handlade om Östra Jerusalem.
Anna Roth
Om man läser undersökningen så är det inte så svårt att förstå att palestinierna i Östra Jerusalem önskar detta, eftersom de i samma undersökning anger israeliska checkpoints som det största problemet i sin tillvaro…
SvaraRaderaTill Anna Roth citat" Jag läste i förbifarten någonstans att en palestinsk undersökning visade att bland palestinier i tvisteområden på VB skulle 39% välja israeliskt medborgarskap vs 30% palestinskt med c: 30% don't know." slut citat
SvaraRaderaOrsaken är enkel: frihet att resa. Har man medborgarskap på Västbanken eller i Gaza är man instängd. Palestinier med "Jerusalem ID" kan resa fritt i Israel och även i i Västbanken.
AK Roth artikel i Haaretz
SvaraRaderager samma svar som jag "När de ombads att tillhandahålla de främsta anledningarna till att de valde ett medborgarskap över det andra, betonade de som valde israeliskt medborgarskap rörelsefrihet i Israel, högre inkomster, bättre arbetstillfällen och en israelisk sjukförsäkring.
A-K, med tanke på den situation som Isarel försatt palestininerna i så tror jag faktiskt ännu fler skulle välja Israeliskt medborgarskap.
SvaraRaderaDet hade varit bra om du berättat bakgrunden till exempelvis detta med sjukförsäkringen där Isarel inte ger nån öppning för palestininerna att ta med sin pension. Du vet säkert att det varit rätt mycket bråk om detta då exempelvis palestininerna i Östra Jerusalem sett det som en slags utpressning.
Och ärligt talat vem vill flytta till ett U-land. MEN det finns gott om experetr som påpekar att Israels ekonomi kollapsat direkt om den utsatts för samma påfrestningar som palestiniernas ekonomi.
Om palestininerna exempelvis inneförde veckovisa utgångsförbud i storstäderna, eller upprättade vägspärrar mellan TelAviv-Jerusalem-Haifa etc.. så skulle det bara vara en fråga om dagar innan ekonomin tog enorma skador.
Om, man dessutom vänder på situationen att palestininer kontrollerade Isarels gränser och vilka som kunde resa utómlands, atta man permanent kunde landsförvisa en Israel om den exempelvis fick ett studiestipendium på 1 år i USA osv..osv..
Så skulle självklart de flesta Isaraeler drömma om palestinskt medborgarskap, trots att det skulle vara palestininerna som förnekade dem deras rättigheter.
Nu gjorde A-K ingen moralisk värdering, tror jag i alla fall ???
Jag tror det är rätt naturligt att ingen vill leva rättslös och i fattigdom.
En av de mest konstruktiva och roliga förslagen kom för många år sen från den palestinske ickevåldsaktivisten Mubarak Awad. Han gick ut med ideen att varje palestininer som hotas av husrivning, förvisning, inte får gifta sig och bo kvar i Jerusalem osv..osv.. skulle konvertera till Judendomen.
Tyvärr utlöste förslaget nån slags panik i Isarel och om jag inte minns fel ändrade man till och med på regler så detta inte skulle fungera för palestininer.
Annars var ju ideen jättebra eftersom den utan att använda det minsta våld garanterat lika rättigheter för alla, palestinier som israeler. Bo var man vill, samma praxis för bygglov, samma regler för äktenskap, utlandsresor, uppehållstillstånd, osv.osv.osv...
Jag undrar inte på att så många palestinier vill bo i en demokratisk rättsstat, en stat med ekonomisk utveckling etc och utan checkpoints och trakasserier från israelisk sida. Hur det blir i ett Palestina är okänt. Komnmer Hamas att göra en blodig kupp igen? Hur blir det för religiös frihet och andra friheter?
SvaraRaderaStudien kan ju - jag gissar - visa att många palestinier inte litar på att en palestinsk stat kan undkomma den korruption och de våldsgrupper som har tillåtits operera under palestinskt styre i decennier. Hur kan de som vill leva fritt från internt förtryck och vill ha progressiv utveckling ha tilltro till en ledning som samsas med Hamas? Man kanske bara är rädd för det okända.
Oavsett vad Strömbergsson tycker så vidhåller jag min åsikt att det är mycket gammaldags kolonialism att ordna konferenser I Europa för att bestämma framtiden för områden utan att de i området boende personerna får delta i detta.
SvaraRaderaNågon annan åsikt har jag inte givit uttryck för i denna debatt.
Jag delar Bultens uppfattning om den koloniala hållningen i att i Europa eller Amerika bestämma hur andra skall ha det. Inga problem.
SvaraRaderaDet jag skrev om var tonläget i samtalet på bloggen och radade då upp fyra flitiga aktörer i en vädjan att vi - OBS: VI, alltså också jag själv! - skulle hjälpas åt i att vara sakliga. Någon rangordning av oss fem gjorde jag inte.
Jag delar BiBs och Stigs syn att det är PM och Israel som ska sätta sig ner och förhandla om hur nå varaktig fred.
SvaraRaderaAnna Roth