12 december 2011

Sanningen om de Palestinska flyktingarna

Återigen är Israels vice utrikesminister Danny Ayalon ute för att förklarar den historiska fakta om den israelisk-palestinska konflikten. I videon försöker han bortförklara Israels skuld i de Palestinska flyktingarnas öde.
Citat” Israels vice utrikesminister Danny Ayalon förklarar de historiska fakta som rör frågan om flyktingar i den israelisk-palestinska konflikten. Videon förklarar anledningen varför det fortfarande finns flyktingar efter mer än sex decennier är på grund av arabiska ledare "motspänstighet att acceptera deras bröder och FN som skapade en egen myndighet med unika principer och kriterier. Videon belyser också frågan om de judiska flyktingar som tvingades lämna sina hem i arabvärlden, och därefter upp av staten Israel.”ur The Truth About the Refugees: Israel Palestinian Conflict


Det första felaktiga påståendet är de lokala ”arabiska” befolkningen i maj 1948 förenade sig med 7 arabiska länder för att förinta de den ny-etablerade judiska staten. Det var efter 14 maj 1948 som l libanesiska, syriska, irakiska, egyptiska, transjordanska soldater och saudiska samt jemenitiska soldater anföll Israel.
Men kriget mot den palestinska befolkningen, den etniska rensningen av palestinska byar startades redan i dec 1947 då två försvarslösa palestinska byar, Deir Ayyup och Beit Affa, angreps, och den avslutades först i mars 1949.

De mest kända terroraktionerna utfördes mot byarna Lifta 28 dec 1947 och Deir Yassin. April 9, 1948. Alltså före 14 maj 1948. Åren 1947-1949 förstördes över 500 byar, 11 stadsdelar och att omkring 750 000 palestinier fördrevs, detta enligt historikern Ilan Pappe vid Haifas universitet.

Oavsett hur väl de omgivande länderna tog emot de palestinska flyktingarna kvar står Israels ansvar, att de inte fick möjlighet att återvända efter kriget är ett brott mot folkrätten och kallas etniskt rensning.

Citat” De palestinska flyktingarna väntar på att i enlighet med FN:s resolution 194 få flytta ut ur sina flyktingläger och återvända till sina hem och på att få kompensation som gör det möjligt att skapa en bättre framtid. Citat FN:s resolution 194 som antogs den 11 december 1948, ger faktiskt palestinierna rätt att återvända hem. och slår fast att kompensation skall utbetalas för egendom av ansvariga regeringar i enlighet med internationell rätt. Att låta flyktingarna återvända var ett av FN:s villkor för att låta Israel bli medlem i organisationen i maj 1949. Israel är medlem i FN men löftena till de fördrivna palestinierna har inte uppfyllts, trots att resolutionen upprepats minst 100 gånger." Ur Monzer El Sabini

Vidare försöker han rättfärdiga Israel att de minsann tog emot judiska flyktingar från de arabiska staterna.

Citat” I Israel har en kampanj startats för ett erkännande av de judar som tvingades fly från arabiska länder. Detta i ett försök att skapa en motvikt till det av FN erkända problemet med de palestinska flyktingarna som enligt resolutionerna 194 och 242 har rätt att återvända (även de judar som tvingats fly omfattas av dessa resolutioner). Tanken är att försöka stoppa palestiniernas rätt att återvända och också minska eventuell storlek på kompensation för de fördrivna flyktingarna. Kampanjen har inget som helst intresse av att skippa rättvisa för de judiska flyktingarna, den handlar enbart om att förneka rätten för de palestinska.

Det går inte att jämföra de judar som flyttade till Israel med de fördrivna palestinierna. De palestinska flyktingarna föredrevs under vapenhot, deras hus revs tillsammans med deras ägodelar. De arabiska judarna flyttade till större delen till Israel på initiativ av den israeliska staten och judiska organisationer. En del fördrevs eller flyttade på grund av förföljelse (statlig eller folklig), en del flyttade frivilligt, en del bodde kvar. Att siffran fördrivna är långt lägre än den för palestinierna är dock alla forskare överens om, även om det finns pro-israeliska aktivister som försöker dra politiska poänger på det hela.

Ran Cohen, Knesset-ledamot som flyttade från Irak till Israel 1950, sa:“Jag har detta att säga: Jag är ingen flykting. Jag kom för sionismens skulle, för det drag som detta land utövar och för idén om återgäldande. Ingen ska få definiera mig som flykting.”  slut citat ur Motbilder

Läs mer. Den Palestinskaflykting katastrofen. Boktips
Och Byn Lifta 

Tidigare utrikesminister Danny Ayalon:  Palestina och Folkrätten

Läs även andra bloggares åsikter om  

17 kommentarer:

  1. "Nu när julen närmar sig för en del, kan du inte lätta på kommentator reglerna så fler kan skriva. Nu vart man ju av med en del stollar men samtidigt är det inget drag i bloggen." Markus Haile

    OK Markus vi försöker nu kan samtliga kommentera.

    SvaraRadera
  2. Markus Haile: Tråkigt se dina människoföraktande ord om "stollarna" som besökt bloggen . Jag trodde bättre om dig.

    Kan och kan, Egon. Jag har inte ens prövat. För min del har jag hållit mig ifrån helt frivilligt. Dina personpåhoppande pitbulls (ursäkt till dessa djur) och ditt sätt att refusera det som inte passade din världsbild sänkte deltagandet.

    Vi stollar håller oss nog ifrån. Bloggen har gjort sig icke-relevant för dem som vill ha djup och seriös diskussion. Meddelandet är ju att Israel är ansvarigt för allt ont och de som opponerar sig är tokar. Något "drag" kommer det i alla fall inte från mig.

    SvaraRadera
  3. På förekommen anledning § 11 – Anonyma inlägg avvisas,om du har en åsikt våga stå för den med ditt namn. Antingen ett Google-konto där det framgår vem du är eller för och efternamn.

    SvaraRadera
  4. Bäste AK-Roth,
    Martyrrollen klär dig inte riktigt då det inte var dig jag menade. Att någon inte håller med mig gör inte denne per automatik till stolle. De senaste kommentator reglerna har skrämt bort en del troll, dock räknade jag inte in dig i denna grupp. Särskilt människoföraktande har jag aldrig varit i mina poster, uppskattar gärna dem med annan åsikt än min egen, kan däremot ha synpunkter på hur vissa för fram sin åsikter men inte heller det kan räknas som människoförakt. I ditt fall har jag bara uppskattat de diskussioner vi haft och om jag aldrig framfört något negativt om dig som person eller talat om dig specifikt i kränkande termer så vet jag inte varför du tar åt dig om jag påstår att det förr var mer drag i bloggen samt att vi nu vart av med en del troll (stollar, pro-palestinska som pro-israeliska).

    Du gör en ganska grov generalisering nu och grövre blir det om du de facto ser till vad jag skrivit och de åsikter jag har framfört. På gränsen till påhopp syster och jag är nog den som borde säga att du borde veta bättre om mig än att slänga dig med termer som människoförakt och sen sammankoppla en sån grov term med mig.

    Vi behöver inte hålla med varandra (vilket vi inte alla gånger gör), men så länge du framför din åsikt korrekt (vilket jag alltid tyckt att du gjort) har jag inga som helst problem med att respektera dig och lyssna på vad du har att säga samt även medge när du har rätt, liksom då när jag anser dig ha fel.

    /M

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara hålla med A-K.
    Det är meningslöst att kommentera på en blogg som denna där bloggägaren antingen censurerar argument som han inte kan bemöta eller som svar citerar en eller annan extremist och presenterar dennes/dennas åsikt som en sanning.
    Inget drag från mig heller här.

    Det är också svårt att stå ut med en kristen blogg som uppvisar ett så glödande engagemang för bildandet av en muslimsk stat.

    God Jul!

    /Bosse Rööser

    SvaraRadera
  6. Du Bosse Rööser, var har jag skrivit citat " glödande engagemang för bildandet av en muslimsk stat."

    § 2. – Du är välkommen med din kritik riktad mot skribenterna eller de som kommenterar under artikeln, men du ska bekräfta Din kritik med fakta, bevis eller argument . Detta är grunden i retoriken. I fallet att Din kritik saknar nämnda grunder, kommer din kommentar att betraktas som irrelevant.

    Jag har engagerat mej för bildandet av en sekulär palestinsk stat, vilket palestinierna avser bilda

    SvaraRadera
  7. Nog tog jag i, Marcus, men jag har en poäng, i min syn, förstås. :) Man kan ha olika åsikter utan att man kallar folk stollar. Många reagerar bara på andras stolligheter, t.ex. jag på följeslagarprelaters beklagliga och nedvärderande ord om andra människor. Kunde skriva mer om denna bloggs huvudinriktning, men det tjänar inget syfte annat att ge en migrän.

    Kom ihåg att alla är vi människor och att det inte finns någon enda Sanning, apropos senaste rubriken. Lev väl och God Jul. Under det nya året kommer många Hadassahmedlemmar från USA för att fira 100 år sedan Henrietta Szold startade sin sjuksköterskeverksamhet i Palestine. Jag kan inte komma ifrån och resa men kommer att få rapporter från deltagare. I år sammanfaller Chanukkah med juldagarna så det varde mycket ljus. Må ljuset skina på alla i regionen.

    SvaraRadera
  8. Om någon historiker skulle titta på Ayalons "presentation" av historiska ”fakta” hade den legat dubbelvikt tjutandes av skratt – utöver alla logiska kullerbyttor och krumbukter.

    Israeliska höpermuppars chutzpa är inte heller dålig – Ayalon anklagar FN för att lägga för mycket pengar på palestinska flyktingar.
    Det mycket enkla svaret på detta är att om FN skulle sluta med det skulle den israeliska statskassan drabbas istället…Ooooops

    SvaraRadera
  9. Markus,

    Kan du inte vara helt ärlig och namnge stollarna, så slipper vi gissa. För du vågar väl stå för vad du säger

    Ni är alla välkomna till www.tikotzinsky.com.

    G. Tikotzinsky

    SvaraRadera
  10. Till G. Tikotzinsky:
    Vilka läckra bilder på din hemsida?
    Kan jag - med angivande av källan - naturligtvis - i min undervisning på folkhögskolan använda dem? Lovar att respektera ditt svar hur det än blir.

    Stig Strömbergsson

    SvaraRadera
  11. @G. Tikotzinsky,
    Självfallet står jag för vad jag säger, det vet du väl mycket väl? Men du får allt fortsätta att gissa i detta fall för jag tänker inte peka ut ngn. Men kul iaf att åter se dig och en del andra psudeonymer här igen.

    SvaraRadera
  12. Ja, Stig, fantastiska bilder på Tikotzinskys blogg. Och bloggen ger bra länkar till andra bloggar om Israel. Hint, hint.

    SvaraRadera
  13. Markus,

    Jaha, då förstår jag att jag kan kalla de anti-israeliska skribenterna här för uppviglare, eller varför inte A-ordet, sådär i största allmänhet, utan att namnge någon eller ange något speciellt citat.

    Nu återstår att se om den egonmäktige blogginnehavaren släpper igenom denna kommentaren.

    G. Tikotzinsky

    SvaraRadera
  14. Till G. Tikotzinsky
    "Nu återstår att se om den egonmäktige blogginnehavaren släpper igenom denna kommentaren."

    Att få kommentera i min blogg ingår inte de mänskliga rättigheterna. Läs kommentarsreglerna tex. håller till ämnet
    § 12. - Om Du har något att säga utanför ämnet använd e-post: g.e.berglund(a)telia.com

    Även om jag nu öppnat bloggen för de som inte har ett google-konto eller open-id förslår jag att ni skaffar er ett sådant. Och du GT har ju en egen blogg använd URL från den som identitet, någon dag kan hända någon annan "kapar" ditt namn och kommenterar i ditt namn.

    SvaraRadera
  15. @Tikotzinsky

    När du talar till får du gärna tala i klarspråk, du menar alltså att jag är Israel-fientlig, och med A ordet menas väl antisemit i största allmänhet?

    Så du menar alltså att jag är en Israel fientlig antisemit, har jag uppfattat det hela korrekt?

    SvaraRadera
  16. Markus

    Du får gärna tala klarspråk och namnge vilka "stollar" du hade i tankarna. Har du sagt A får du säga B.
    Jag tar inte åt mig men jag ser att du just gjorde det. Tror inte att du speciellt står i skott linjen:-)
    E. Lande

    SvaraRadera
  17. Ja du, den dagen någon refar till mig som antisemit vinner denne stollepriset direkt. Kan säkert tillskrivas mig en del, men inte det. Dessutom fegt att konstant besvara Israelkritik med anklagelser om just antisemitism eller likställa denne med Israelfientlig.

    Och innan ngn går igång, antisemitsm berör mig o tar därför illa vid mig vid dylika anklagelser.

    SvaraRadera