7 mars 2014

Kvinnor i Jifna


Den 8 mars firas kvinnodagen, i min blogg vill jag då uppmärksamma kvinnor i en liten by på Västbanken.

Ur filmen " I utkanten av den palestinska staden Ramallah, mitt i böljande kullar är två gamla kristna byar . Den första , Birzeit , är hem till den berömda palestinska universitetet . Den andra , Jifna , ligger några kilometer bort . Dess historiska centrum vittnar om en lång kristen tradition , förklarar stadens församlingspräst , fader Firas Aridah.

Byn har 870 kristna och 1200 muslimer. Ledda av fadern Firas, samlas katoliker från Jifna i kyrkan varje söndag och, efter mässan samlas de  för att ha en traditionell kaffe och prata . " Vi är ca 427 medlemmar och majoriteten arbetar i Ramallah -området , inom jordbruket , och en del i hemmen.

Marlin Salameh " Min familj och jag kommer till massa varje söndag . Vi ber och är glada att göra det . Jag har bott i Jifna för de senaste 22 åren och jag älskar det vädret och människorna är väldigt speciell . Jag inbjuder alla att komma be i vår kyrka . " Liksom Marlin är många kvinnor inflyttade till byn efter att ha gift sig med män från Jifna .

Rosette Rafidi , ursprungligen från Bet Sahour är en av dem . Rosette Rafidi " Jifna är en trevlig by . De flesta av dem är kristna , och jag älskar det så mycket . " Marlin och Rosette tillsammans med andra byns kvinnor tillhör Legio Mariae, Legion av Mary, en katolsk förening som fokuserar sin egen andlighet i bilden av oskulden .
 
 Reem Abdo " Vi ägnar oss åt många aktiviteter : vi ber rosenkransen , besöka de sjuka och människor i skyddsrum . Om något dåligt händer , erbjuder vi vår hjälp vid begravningar men vi erbjuder även våra väl önskemål på glada tillfällen . "

 En av de mest aktiva medlemmarna i Legion of Mary är Rawda Marouf - Khouriya , är också en av de mest "företagssamma" invånarna i Jifna .
Rawda förvaltar Khouriya Guesthouse , en av de första i sitt slag i de palestinska territorierna . Under fyra år har Rawda öppnat dörrarna till sitt vackra hem för turister från hela världen . Hennes mål är att visa besökarna överflödet av detta land ... börjar med Palestinas berömda form av artighet och gästfrihet .

 Rawda Marouf – Khouriya Khouriya Guesthouse - Jifna " Jag har en man och två barn . Vi bor tillsammans så våra rum är nära hotellrummen . Så detta innebär att dela huset, inte ha pensionatet på ett annat ställe. Vi äter frukost tillsammans så vi har chansen att prata med dem under frukosten , och att dela vår traditionell frukost : olivolja , kryddor , yoghurt , kikärter och falafel . Så vi kan även utbyta mat , och vår kultur , och vi diskuterar våra liv och så vidare . "

Rawda hoppas besökarna tar med sig hem minnet av en lugn resa och det i en fridfull palestinsk livsstil , ett konkret exempel som kan gå utöver bilderna tas ut i media. Ur texten till filmen

Läs även andra bloggares åsikter om
Dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar