7 juli 2014

Attack på pastorer


En uppmaning till bön och stöd för två kära pastorer

På morgonen den söndag 6 juli 2014 blev mina vänner och pastorer Attallah Issawi och Mousa Allawi attackerade av judiska bosättare. Båda pastorerna  var på väg till kyrkan, då de stoppades av en grupp bosättare. Armén var där också, men ingrep inte. Attallah som var chaufför informerades om att de judiska bosättarna kommer att skada dem. Han reagerade snabbt och gjorde en U-sväng och körde bort så fort som möjligt. Samma bosättare kastade stora stenar på dem som krossade bakrutan och skadade bilkarossen. Sedan jagade de dem  nästan under 5kilometer tills Attallah kom i in en närliggande palestinsk stad. Där var de säkra.

Jag ringde pastor Mousa som jag kände sedan många år. Vi tjänade ihop och han uppmuntrade medlemmar från vår kyrka att delta i min klass i Johannes evangelium som jag undervisade i Ramla, intill Tel Aviv-området. Mousa uttryckte sin djupa tacksamhet för Guds nåd och för säkerheten för alla passagerare i den attackerade bilen. Han påminde mig om många kristna som tror på Guds suveränitet och som är tacksamma för varje extra dag i våra liv. "Vi lever för Herren och vi är redo att tjäna honom vart han än leder". Pastor Mousa var inte bara tacksamma för sin säkerhet, men också uttryckt sin vilja att tjäna Herren överallt där det behövs. Han är villig att fortsätta att utvidga Guds rike på farliga ställen.
Foto: Atallah Issawi

Senare ringde jag pastor Attallah. Vi båda tjänstgjorde tillsammans i Bethlehem Bible College. Attallah är en utmärkt lärare och elever valde honom som lärare i åratal. Han var chef för "Tour Guide programmet " vid Betlehem Bible College och vi njöt av hans administrativa färdigheter och andliga insikter. Han är verkligen en gudsman. Attallah är inte längre kvar i Betlehem. Han tjänar nu troget i en by som heter Aboud. Hur som helst, jag blev rörd av Attallah engagemang för Kristus mitt i detta kaos. Han tackade inte bara Gud för sin säkerhet, men han insisterade på att sprida Guds kärlek och hans rättvisa. Han kände ingen bitterhet men i stället hade medlidande med dem som bedras av den onde. Vidare uttryckte han sin besvikelse med många kristna sionister som förbiser smärtan av kristna palestinier och är förblindade av eskatologiska läror som stödjer bosättningar i stället för Jesu efterföljare.

Det finns några lärdomar som vi kan lära av dessa gudfruktiga pastorer. För det första, båda är villiga att lida för Kristi skull. Båda är villiga att fortsätta tjäna i ett sammanhang där det finns en hel del spänning. De väljer att lida som ett ljus som brinner för att upprätthålla Kristi ljus i ett land fullt av mörker. För det andra, båda är engagerade i att sprida fred och kärleken till Jesus Kristus, även för de människor som attackerade dem. De är inte mot judiska bosättare eller någon judisk men mot förtryck. De går i fotspåren av vår Herre, vars kärlek  inte är begränsad av etnicitet eller språk. För det tredje, både framhärda i att bekämpa orättvisor fredligt i bön. Otroligt, de var lugna och uttryckte djup tillit till Herren.

Till sist Låt oss be för alla de förföljda och de som lider orättvisor särskilt i Israel och Palestina. Låt oss förbinda oss att sprida Messias kungarike bland både palestinier och judar. Kristus dog för dem båda. Låt oss stödja människor som pastor Issawi och Alawi som tjänar Gud i frontlinjerna.

6 juni 2014  Yohanna Katanacho

översättning från ” Come and see” publiceras från staden Nasaret, hemstaden för Jesus. Orginaltexten kan läsas här: A Call to Prayer and Support for Two Dear Pastors By Rev. Dr. Yohanna Katanacho

Läs även om samma händelse i Maan News

Tidigare: "Händelsen var omskakande , men det avskräcker inte mej att resa omkring på Västbanken ( och jag uppfattar att de andra passagerarna har samma inställning) . Man känner att man är bland vänner när man besöker palestinierna, de är så angelägna att vi kommer och se deras lidande under Israels ockupation. Ur Stenkastning mot vår buss 

Och Betlehem Bible College Buss attackerad av israeliska bosättare

Dagen

Dagen-2

Läs även andra bloggares åsikter om

4 kommentarer:

  1. Forskare menar att det kan finnas en koppling till oroligheterna i Israel och på Västbanken....Vad tror du?
    Kan hända att det är det, i alla fall är det oacceptabelt att hota och slå någon som hängt ut en flagga.

    SvaraRadera
  2. ".. i alla fall är det oacceptabelt att hota och slå någon ..", du menar misshandel med järnrör?
    Den 38-åringen hittades svårt skadad, men vid medvetande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frid! Håller med till stor del, problemet är att vi själv impotera problemen,om kristna blir offer för matyrdöden kan det kanske vara så att vår död för jesus kan komma genom jihad, jag tycker att det är vidrigt att misshandla någon så illa för en flagga.många gånger kanske man inte ta våra lagar i sverige på allvar,eftersom man ser det så fritt här,i sverige får man göra vad man vill numera,många som kommer till vårt land som rasister mot det nya husfolket,jag undrar hur det ska gå för dom kristna framöver,jag antar jag kommit till en kristen sait. Eller???? Jag har ingen förståelse alls för det inträffade, vi har fått en snevriden flyktingpolitik som inte håller.jag tror dom kristna i det här landet har imponerat jihad,el jag menar regeringen, denna flyktinpolitik kommer att slå tillbaka snabbt,

      Radera