9 januari 2010

Människor i Gaza och Hedy Epstein

Desperation i Gaza se TV4 Play fredag 8 jan 2010


Just nu pågår Gaza Freedom March citat”Den "Internationella koalitionen för ett slut på den olagliga belägringen av Gaza" (The International Coalition to End the Illegal Siege of Gaza) bildades efter Israels 22 dagar långa krig mot Gaza mellan december 2008 och januari 2009.
För att markera ettårsdagen av Gazakriget mobiliserar denna koalition internationell uppmärksamhet och engagemang för en icke-våldsmarch tillsammans med Gazas befolkning den 31 december 2009 för att bryta den olagliga blockaden.
” Slut citat till deras hemsida: Gaza Freedom March

En av de många som deltar i protesterna mot staten Israels blockad mot Gazas folk är en 85 årig kvinna. En judinna som överlevde förintelsen , född 1924. Hennes föräldrar skickades till Auschwitz 1942, där de dog. År 1948 flyttade Hedy Epstein till USA.
År 2003 bestämde hon sig för göra en resa till Palestina. Hon chockades över det förtryck som den israeliska regeringen påtvingar palestinierna, hon har sedan dess ägnat sig att göra detta känt för världen. I den intervju hon gav till den schweiziska journalisten Silvia Cattori, Hedy Epstein talar med sin mjuka och milda röst, om hennes sista resa till Palestina efter ett rörande besök på ett av flera koncentrationsläger som hennes föräldrar deporterades till. Och hon sa: "Jag vill tillägna denna intervju för barnen i Gaza vars föräldrar inte kan skydda dem eller skicka dem bort till säkerhet som mina föräldrar gjorde när de skickade mig till England maj 1939 i en barntransport. Läs intervjun med Hedy Epstein av journalisten Silvia Cattori,

Här uppmärksammas hon I Palestine Telegraph



Hennes egen hemsida:Hedy Epstein
Holocaust survivor Hedy Epstein abused by Israeli security: Se YouTubefilmen

Cecilia Uddén, Kairo, 2010-01-08 Morgonens krönika är signerad Sveriges Radios Mellanösternkorrespondent, Cecilia Uddén. Berättar om förnedringen vid säkerhetskontrollen mellan Gaza och Israel SR-Lyssna

Läs även andra bloggares åsikter om











Dagen

6 kommentarer:

  1. När även medlemmar av yttersta vänstern som Amira Hess på Haaretz beskriver att det är Hamas som belägrar Gaza så borde det vara dags för Egon också att ta avstånd från Hamasislamisterna som förtrycker såväl muslimer som kristna i Gaza.
    Egon har heller aldrig nämnt att Egypten nu håller på med att hermetiskt sluta till gränsen till Gaza.

    Det är ständigt samma ensidiga klankande på Mellanösterns enda demokrati Israel där religionsfrihet råder, på denna blogg.
    Man blir lite misstänksam på vilken agenda som egentligen ligger bakom demoniseringen av israel här.

    SvaraRadera
  2. Om du läser vad jag har skrivit tidigare så har jag tagit avstånd från Hamasislamisterna.
    Minneskonsert för Gaza

    Lyssna på vad Diakonias Joakim Wohlfeil berättar som jag länkade till:SR-Gaza

    I en kommentar belyster Diakonias Joakim Wohlfeil

    Människor I Gaza

    Citat"Nu kan man se korrumperade Hamasledare som åker runt i exklusiva sportbilar som tas in genom tunnlarna, alla sorters varor kommer in men allt säljs till ockerpriser som Hamas beskattar med 20%.

    Isarels våld drabbar fortfarande främst civilbefolkningen.

    Gränsen mot Egypten hålls stängd genom ett synnerligen fult spel mellan Egypten, Isarel och Palestinska Myndigheten där alla agerar lika goda kålsupare.
    Isarel har självklart rätt att stänga gränsen till Israel, men valet att spärra Luft och Sjövägar är helt och hållet Israels beslut och ansvar." slut citat

    SvaraRadera
  3. Ynkligt att du som kritiserar mej inte kan uppträda under ett namn

    SvaraRadera
  4. Hedi Epstein är inte en överlevare från Förintelsen, som palestinaaktivisterna och Hamassympatisärerna försökt göra gällande. Även Egon smusslar med fakta i det ovanstående.

    Hon togs till London 1939, och "överlevde" kriget där.

    Det är en förolämning mot överlevarna att kalla henne så. Men palestinaaktivisterna använder alla möjliga knep och lögner i sin kamp mot Israel och judarna.

    SvaraRadera
  5. Svar till Marcus: på Hedi Epsteins egen hemsida ( länk finns längst ner)kallar hon sig "Holocaust Survivor and Speaker" Av hennes biografi framgår klart att hon aldrig blev förd till något tyskt dödsläger, däremot hennes föräldrar. Det är en definitionsfråga om hon skall kallas "överlevare" eller något annat. Hon har i alla fall känt av Holocaust på nära håll,eftersom hennes föräldrar dog i Auschwitz.

    Jag tycker du skall vara försiktig när du använder ordet "förolämning" i samband med Hedi Epstein

    SvaraRadera
  6. Innan du Marcus kastar dej på kommentarsfunktionen ta tid att läs vad jag skrivit, citat” Även Egon smusslar med fakta i det ovanstående.” slut citat Marcus.
    Om du läser min sammanfattning om Hedy Epstein skriver jag ” …………..Och hon sa: "Jag vill tillägna denna intervju för barnen i Gaza vars föräldrar inte kan skydda dem eller skicka dem bort till säkerhet som mina föräldrar gjorde när de skickade mig till England maj 1939 i en barntransport” kan det missförstås? Dessutom länkar jag ju till

    I intervjun med Hedy Epstein av journalisten Silvia Cattori . Där skriver hon bla.

    Hedy Epstein: Jag gör inte jämförelser mellan nazisternas förtryck och sionistiska förtryck, dock har jag blivit anklagad för att göra det. Istället talar om erfarenheterna från Förintelsen. Jag använder mina erfarenheter som förintelseöverlevare som den ledande inflytande bakom mina ansträngningar att främja mänskliga rättigheter och social rättvisa. För mig "komma ihåg är inte tillräckligt", som är titeln på min självbiografi, utgiven på tyska, i Tyskland 1999, under titeln "Erinnern ist nicht genug". (4) Att minnas måste också ha en nutida och ett framtida perspektiv.

    Vilka lärdomar som kan dras från Förintelsen? Jag vet hur det är att vara förtryckt. Ingen kan göra allt, men jag tycker att det är incombent på mig att göra så mycket jag kan, för att göra det rätta, att, i det här fallet, står med palestinierna i deras kamp mot Israels förtryck, där de finns och lider varje dag och natt. Slut citat

    SvaraRadera