Tidningen Dagen skriver citat” Kristna ambassaden - som är en kontroversiell kristen organisation med säte i Jerusalem - och andra, främst evangelikala, grupper samlar in pengar för att bidra till verksamheten - av ideologiska och teologiska skäl.- Vi tror att judarnas återvändande till sitt gamla hemland är ett vittnesbörd om att Gud håller förbundets löfte till Abraham. Det är ett unikt privilegium att få bidra till denna återkomst, säger David Parsons. slut citat se länk ”Antisemitism kan driva på invandringsvåg från Sverige”
”Kontroversiell kristen organisation” denna typ av stöd är helt ”normalt” i många pingstförsamlingar. ”Under hösten gick han tillsammans med två pastorer som representerar Sveriges två största pingstförsamlingar, Sten-Gunnar Hedin och Jack-Tommy Ardenfors, ut i ett gemensamt upprop i pingströrelsens tidning Nya Dagen för att samla in pengar och stödja Israel.” slut citat. Se Pingströrelsen och Israel
Men vad får detta stöd för konsekvenser för de kristna i Israel/Palestina ?
Citat: Soon there will be no Christians left Posted on 30 September, 2009 översättning från “Come And See” The Chritian Web site from Nazareth
Patriarken i Jerusalem berättar för Ed West att det enda som kommer att hålla de troende i det heliga landet är en varaktig fred.
"Tack för den här intervjun, jag hoppas ni kan hjälpa oss genom din goda inflytande på nyheterna, säger mannen mitt emot mig, hans salighet Fouad Twal, patriark av Jerusalem. Den katolska Herald, September 25, 2009
Det är inte ofta man möter en människa bara en rang under påven i rangordningen, eller mannen som leder den äldsta kristna samfund på jorden, så hans blygsamhet är rörande, men patriarken i Jerusalem är en varm och charmig man. Men med en deprimerande budskap.
"Vi var de första kristna i världen. Vi var inte konverterade till islam, men massor av folk konverterades under påtryckning. Och snart - och det är viktigt - det kommer att vara en kristen befolkning inte mer!"
Verkligen. Vid ett tal i Westminster Cathedral denna månad han gjorde denna deprimerande förutsägelse: "Från att begränsa rörligheten och ignorera bostäder behöver ekonomiska beskattning bördor och inkräkta på uppehållstillstånd och rättigheter, vet inte palestinska kristna vart de skall vända sig. Antalet kristna Jerusalem, till exempel väntas sjunka från 10.000 till 5.300 under de kommande sju åren, om dessa åtgärder genomförs i samma takt. "
Saker och ting är mycket dåligt för de äldsta kristna samfund på jorden - bestående av 10 procent av brittiska Palestina 1948, utgör de bara två procent av Israel / Palestina-området i dag, och ständigt på väg till Europa, Australien, USA och Latinamerika.
De utgör en oproportionerligt stor medelklass och är högutbildade, så kristna palestinier mycket välkomna i Väst, där det finns många stora grupper redan finns för att hjälpa någon nykomling.
Förutom dessa starka drar finns lika starka pådrivande faktorer: en 60 år lång konflikt och de ekonomiska problem som kommer från ändlösa våld och de begränsningar som följer.
Idag, den största källan till dagliga besvär och förbittring är stängslet / muren kallas av israelerna "separationsbarriären" och med araberna "rassegregation wall", från vilken den har blivit "apartheidmuren" på engelska. Den byggdes för att hålla självmordsbombare resa till Israel, och har lyckats, men även delar städer och samhällen och tvingar folk att vänta under långa perioder för att ta sig igenom säkerhetskontrollerna (präster ingår). Patriarken kallar den "förödmjukelsen inte bara människor, utan av ett folk".
Innan påvens besök i maj han ens frågat de israeliska myndigheterna att göra några "artighet gester", men ingenting hände.
Den helige Faderns besök var oundvikligen kontroversiell, en diplomatisk mardröm för en tysk-amerikansk påven besöker den judiska staten i strid med övervägande muslimska fiender och en krympande kristen minoritet i en stad hävdar alla tre Abrahamitiska religioner. Det är inte ens ammunition till Richard Dawkins - mer som artilleri.
Men påven, säger han, gjorde allt rätt. "Hans tal var mycket välbalanserat. Han kom som en man av fred och dialog, en bra präst om sin flock, och han ringt ett samtal för kristna att stanna, stanna, stanna i sitt land. Han gjorde kopplingen mellan kyrkan av kavalleriet, våndan av vår Herre och vår ångest, vår lidande.
"Det fanns 350.000 kristna i Jerusalem före 1940, nu finns det 10.000 maximalt. Israel måste ge ungdomarna möjlighet att arbeta, och återförening av familjer. År 1948 de [de arabiska nationerna] sa:" Gå ut för några tag och kommer tillbaka . " Men de kom aldrig tillbaka, säger han skakar.
Den palestinska kristna diasporan är helt enorm. Utanför Mellanöstern själv finns 35.000 i Kanada, 25.000 i Honduras, 5000 i Mexiko, 15.000 i Storbritannien och nästan 40.000 i Amerika. Kristna palestinier, säger han, är "överallt".
Patriarken är ganska berest själv. Född i oktober 1940 i Madaba, nära Jordan, var han en av fem bröder och fyra systrar som mellan dem har producerat över 100 ättlingar. Hans familj var ortodox i det avlägsna förflutna, men nu på den mer dynamiska "Latin Rite kyrkan någon gång.
"När öst separerade från Rom var vi redan i öknen och ingen frågade oss vår uppfattning, säger han skämtar.
Vid tiden för första världskriget hans nomadiska förfäder hade slagit sig ner nära Amman, som snart blev huvudstad i den brittisk-run Konungariket Transjordan. Medan Iraks kungafamiljen störtades av arabiska nationalister inte långt efter den brittiska militära vänster, har Hashemitiska härskare Jordaniens kung Hussein och hans son kung Abdullah, visat sig vara populär och väl respekterade och politiskt listig härskare.
Till skillnad från de medborgare i andra arabiska nationer jordanier kommer prisa sin statschef off the record samt i offentliga och hans salighet's kärlek är uppriktig. "Vi är i harmoni med Hashemitiska regimen, säger han. "Vi är bifogade. Vi är stolta över att vara hans vän."
Den unga Fouad in i seminariet 1959 och prästvigdes 1966 och blev präst i Ramallah i jordansk-ockuperade Palestina innan han flyttade till Irbid, norra Jordanien i januari 1967 (tur för honom. Senare samma år Ramallah skulle föras över från jordanier och israeler, och vann med det senare).
Han inträdde i diplomatisk tjänst 1977 och arbetade i Honduras, Egypten, Tyskland och Peru, innan han blev biskop i Tunis 1992 och koadjutor ärkebiskop av Jerusalem år 2005 (och patriark i fjol).
"Det är en unik stift, säger han i sin nuvarande station, som omfattar Jordanien, Cypern, Israel och de palestinska territorierna." De flesta har en stat och många stift. Vi har många stater och ett stift. "
Så hans karriär började i det heliga landet och nu har nått sitt toppmöte i det heliga landet. Historien har en fin symmetri till det - allt som saknas är en lösning på den eviga köpslående över land.
Märkligt nog, medan religion är kärnan i konflikten, och skyllde även aspekter som inte är religiösa men tribal, har andliga ledare inte hörts tillräckligt i detta krig. Detta är anledningen till patriarken uppfyller judiska rådet för judisk-kristna relationer och andra grupper som sammanför alla tre religioner.
"Vi har ett viktigt religiöst råd med judar, muslimer och kristna, och vårt mål, som framgår redan 2002 i Alexandria, är att se vad religiösa ledare kan göra i denna konflikt.
"Under många år var vi glömt, säger han. Men amerikanerna har nyligen tagit ett intresse och att de nu träffas var tredje månad, men det är en lång väg att gå. Utbildning är faktiskt ett stort problem.
"Böckerna om religion som barn håller på att utbildas hjälper inte till försoning, fred kultur, och jag vet inte vem som är värst. Det skulle vara trevligt om vi hade modet nästa år för att byta böcker, och utgår från början att skapa en ny kultur där människor kan leva med de andra. "
Vad händer nu? Vissa lösning måste hittas. Den hårdföra palestinierna, Hamas, vill kasta alla judar i havet, men överväldigande kristna sida med mer sekulära och moderata krafter, och erkänner judisk två problem.
"Vi vill ha ett normalt liv, säger han. "Vi vill att Israel skall ha säkerhet vill vi Israel att leva i fred, men samtidigt kan vi inte säga om de ockupera territorium vi kan få frid, för vi kan inte. Det fungerar inte. Vi säger till israelerna : Vart vill du åka? Vart vill du gå med palestinierna, araberna, muslimerna? Det måste finnas ett annat synsätt. Du måste avstå en del territorium. Jag tror att freden är värt att betala priset.
"Vi kan inte kasta ut fem miljoner israeler från Israel - kan vi inte och vi får inte. Och de kan inte göra detsamma. Så om vi är dömda att leva tillsammans, låt oss förbereda oss att leva tillsammans. Bara fred kan stoppa kristna utvandra."
Trots alla svårigheter det förvånande är hur många präster är ordinerade i denna del av världen, minst två eller tre varje år, trots minskande befolkning och svårigheter som det innebär. De flesta vet att de kommer att hamna på någonstans som Ramallah och regler träder betyder att de inte kan åka hem på semester. Men de fortsätter att komma. Det är den andliga drag av Kristi stad.
"Dessa platser är heliga för alla människor, för väst samt för islam, och denna konflikt inte bara gäller två personer, palestinier och israeler, men folk här till Pakistan, säger han.
Man skulle kunna säga att det är ologiskt om konflikten på området kring Jerusalem, ur en rent praktisk och materialistisk punkten är att om båda sidor gav upp lite de enkelt skulle kunna leva på turismen ensam.
Patriarkens morgonen är helt tas upp möte översvämningarna besökare från Europa och Amerika, timmars möte och pilgrimer hälsning, och dessa är dåliga tider. "Alla mina morgnar är - hur gör du?" Han kämpar för ordet. Jag föreslår "upptagen", och han skrattar.
Kanske turism kan spara den heliga staden men det skulle vara tragiskt om Jerusalem blev bara ett kristet Disneyland för västerländska besökare snarare än en levande kristen gemenskap som kan uppdatera sin tro tillbaka till apostlarnas tid.
Pope Benedict XVI har bett Stöd till kyrkan i måste prioritera hjälp för den lidande kyrkan i Mellanöstern. För information och att göra en donation, kontakta www.acnuk. org slut citat. se även artikeln i The Catholic Herald.
Översättningen är gjord av Egon Berglund med hjälp av Googel språkverktyg, den innehåller säkert en mängd fel, men jag hänvisar till orginaltexten se Patriarken i Jerusalem
photo H.B. Patriarch Fouad Twal from
Läs även andra bloggares åsikter om israel
israel och palestina
palestina
kristendomen
dagen
Patriarken är alltså en jordansk-född arab. Madaba ligger nämligen i dagens Jordanien.
SvaraRaderaOch vad då, vad är problemet?
SvaraRaderaI den automatiskt översatta texten stod det att han föddes nära Jordan (-floden), och alltså möjligtvis i Israel. Det var det jag ville korrigera.
SvaraRaderaApropå ditt tidigare inlägg om det påstådda armeniska bråket med en yeshivastudent, som ingen nyhetskälla i hela världen har rapporterat förutom den palestinska regimens "nyhetsbyrå" PNN, så har du inte kommenterat min kommentar där...
Att översätta en text är känsligt, textavsnittet du nämner citat är följande citat”
SvaraRaderaThe Patriarch is fairly well-travelled himself. Born in October 1940 in Madaba, near the Jordan, he was one of five brothers and four sisters who between them have produced over 100 descendants. His family were Orthodox in the distant past but joined the "more dynamic" Latin Rite Church at some point.
Om du läser i hans biografi står det “ 23 October 1940 - Born in Madaba, Jordan.”
Jag håller med att ”near the Jordan,” verkar underligt borde ha stått ” in Jordan”
Om man menar Jordan-floden skulle man ha skrivit ”Jordan River” Men jag ändrar inte i texten.
Egon,
SvaraRaderaat det först och främst är kristna sionisters stöd till Israel, eller Israels agerande, som gör att de kristna lämnar Israel/Palestina är inte sant!
I alla länder i Mellanöstern, inte enbart i Israel och de palestinska områderna, har den kristna befolkningen decimerats senaste seklet eller halvseklet.
Den palestinska kristna diasporan är enorm, ja. Men det är även de egyptiska, jordanska, libanesiska, syriska og iranska kristna diaspororna.
Att kristna lämnar Mellanöstern, inkl. de palestinska områderna, har uppenbarligen mer at göra med ekonomiska, sociala och politiska skäl än den har at göra med "ockupationen" av Västbanken.
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.