19 november 2009

Domsöndag

Sista söndagen på kyrkoåret kallar vi domsöndagen, i år 2009 infaller den 22 november. En av evangelietexterna är hämtad ur Matteus evangelium 25:31-46


Människosonens dom

När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron.
Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna.

Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster.
Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse.

Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.?
Då kommer de rättfärdiga att fråga: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka?

När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder?
Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig??
Kungen skall svara dem: Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.?

Sedan skall han säga till dem som står till vänster? Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar.
Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte?

Då kommer också de att fråga: Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp??
Då skall han svara dem: Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.
Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.
" Ur Matteus evangelium kapitel 25 vers 31- 46

Ifrån denna text i Matteusevangeliet som namnet ”Dessa mina minsta bröder” kommer. Det är en allmänmänsklig plikt att med empati hjälpa den som är svag och skyddslösa. Jesus betonar i denna text att det är den kristna kyrkans plikt.

Historien har visat att många kristna har ignorerat detta påbud. Judeförföljelser, slavägande och apartheid är exempel på detta. Hur kan människor som anses vara goda kristna bryta mot Jesu grundläggande undervisning om kärleken till sin nästa? Därtill har man också använt lösryckta bibelcitat. Trots eftervärldens hårda dom över detta sätt att tolka Skriften fortsätter man i samma stil även i vår tid. Ett exempel på detta är när ”bibeltroende” och med emfas försvarar sina trosdogmer när man skriver om Israels ockupation av Gaza och Västbanken.Kristen Sionism

Solidariteten med medmänniskorna är för de flesta människor något självklart. Speciellt när förtryckta kristna vädjar till sina kristna systrar och bröder runt om i världen brukar det vara en självklarhet att man ställer upp för att hjälpa dem. När de kristna i Palestina har vädjat till världens kristna i en allt mer hopplös situation har inte solidariteten varit lika självklar.

Här ett av otaliga exempel: Hoppkampanjen 2004 var ett svar till tretton lokala kristna kyrkor i Palestina/Israel som hade vädjat till Kyrkornas världsråd om ett internationellt kyrkligt engagemang för fred och frihet i Mellanöstern.

Strax efteråt tog Sten-Gunnar Hedin Föreståndare i Filadelfia i Stockholm, Stefan Swärd ordförande i Evangeliska Frikyrkan och Rolf Roos kommendör för Frälsningsarmén i Sverige avstånd från att delta i Hopp-kampanjen, Frikyrkor avvisar bojkott mot Israel

Inte med ett ord nämner de vem som vädjat om vårt stöd: de kristna palestinierna.
En svensk kristen som jobbat nere i Jerusalem i flera år kommentar till deras artikel: ” Vilken påfallande okunnighet om förhållandena de har!”. Dessa tre pastorers nej till att stödja hoppkampanjen är inte en enskild företeelse utan måste ses i ett större sammanhang: Kristna sionister på offensiven


Kristen extremism

Christian Zionists believe that in order to fulfill Biblical prophecy, Israel must conquer most of the Middle East.



Citat" En av dessa eskatologiska irrläror är darbyismen. Plymouthbrodern John Nelson Darby var denna läras främste talesman. Läran är i korthet följande: Kristus skall vid två tillfällen återkomma till jorden. Tidsperioden däremellan – futtiga sju år – kallar man vedermödan. Vidare påstår man att ett tiostatsförbund – som skall ledas av en person (=antikrist) – kommer att bildas. slu tcitat se hela artikeln Ökenkällan- Om Darbyismen

Därför behövs denna blogg: för att berätta om palestiniernas och speciellt de kristna palestiniernas situation som av många västerländska kristna är bortglömda.

Bild: Den yttersta domen, Takmålning av konterfejare Edvard Orm i Hakarps kyrka Växjö stift.



Läs även andra bloggares åsikter om




Domsöndag

Stefan Swärd nominerad
SvD
Dagen "På hans sida"
Sten Gunnar Hedin i Dagen
DN

12 kommentarer:

  1. Ofantligt intressant film inbäddad i inlägget. Lättbegriplig engelska dessutom. Hoppas alla som läser bloggen ids vika en knapp halvtimme av sina liv till att se den. Främst de som - inte sällan anonymt - väljer att angripa grundtanken bakom denna blogg som är "kristnas medkänsla med andra lidande kristna".
    Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack Stig, ser fram emot din reseberättelse från det heliga landet, sen du vilat ut och återhämtat krafterna.

    SvaraRadera
  3. Hoppas att många läser det här och ser filmen. Vi måste reagera. Jag stöder dig i din kamp och länkar till din sida på min.

    SvaraRadera
  4. Finns väl inget annat folk som är i närheten av de elände Judarna har fått genomlida.

    Dom borde få mer medkänsla över den situation dom befinner sig i.

    Och då får Egon, Stig och ökenkällan säga vad ni vill

    SvaraRadera
  5. Javisst du anonyma har det judiska folket lidit, men gör det att staten Israel någon rätt att orsaka lidanden för andra folk. Läs även om Kvinnor i svart

    SvaraRadera
  6. Otroligt fegt av dig att inte sätta in det jag och någon fler anonym skriver bara för att vi är just anonyma.
    Känns ofta som att du tar till detta knep när du blir ställd mot väggen, och inte kan ge något vettigt svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du ha vettiga svar, var inte anonym. Vad har du att förlora på det? Denna blogg är inte känd för terrordåd och olaga hot. Låt oss andra avgöra om du har vettiga saker att komma med, skriv ut din adress, den får bara E. Berglund se.

      Radera
    2. Så oerhört löjligt, om man själv tror på det man skriver så vågar man stå för det. Jag har i många år levt med trakasserier mot mig och min familj från antisemiter, de var i princip alltid anonyma. Bar av redaktören hålla anonymt tjafs stången, kollar man på sajter som tillåter det ökar alltid hatnivån, men diskussionerna förlorar i värde.

      Radera
  7. Du anomyme: Ni kommer med en massa påståenden,och anklagelser. Varför kan ni inte stå för dem med ert namn?

    SvaraRadera
  8. Du behövs, min käre vän! Tack för intressanta tankar kring en av mina favoriter i kyrkoåret; Domsöndagen. Du försöker inte krångla dig runt det svåra för oss som har välfärd och tryggad ro genom märkliga bortförklaringar, domsorden handlar om oss: Vi ska inte dömas pga teologi utan pga hur vi behandlat våra medmänniskor i nöd. Där kommer vi förstås till korta men Gud ser till intentionen och en sann kristen vill bygga Guds rike inför den dagen men det är skönt att veta: "Det enda jag har att lita till en gång det är Guds nåd, Guds gränslösa nåd."

    SvaraRadera
  9. Håller helt med, det är viktigt med alla möjligheter för våra kristna syskon att få höras. Den här bloggen är både viktig och bra !!

    SvaraRadera