31 januari 2010

Antisemitism och Israelkritik

Ilmar Reepalu har blivit utsatt hård kritik citat " När Skånska Dagbladet för nästan två veckor sedan intervjuade mig om min Israelkritik, använde jag ordet sionism på ett felaktigt sätt. För dem som vill snedvrida det jag sagt och starta uppviglingskampanjer var det viktigt att inga följdfrågor ställdes." slut citat ur Sydsvenskan-"Dialogforum skall motverka konflikter"

Tidningen Dagen ställde en fråga till sina läsare 2010-01-26 Upplever du att antisemitismen har ökat?
En som svarade skrev: Citat" Som ung svensk jude boendes i en svensk storstad kan jag intyga, utifrån egna erfarenheter, att antisemitismen i Sverige ständigt gör sig påmind. När de judiska församlingen nästan dagligen måste hantera hot, grafitti och vandalism mot de judiska institutionerna, samtidigt som ingen öppet vågar visa sin judiska identitet på svenska gator av rädsla för fysiskt och verbalt våld, då frågar sig många unga judar om Sverige verkligen r ett land som man vill fortsätta bo kvar i. Jag appålderar Dagen för att man uppmärksammar antisemitism i Europa, men många svenskar är av uppfattningen att antisemitism är något som inte existerar i Sverige. Detta är en farlig missuppfattning. Hotet mot judar i Sverige idag är reellt och påtagligt". slut citat Avni

Själv skrev jag citat" Till Avni: Det smärtar mej djupt att du upplever att hoten och antisemitismen i Sverige ökar. Själv är jag kristen och engagerat mej särskilt för dem kristna palestinierna, och deras betryck under Israels ockupation, på bloggen ” Dessa mina minsta bröder”. Jag hoppas inte du uppfattar detta engagemang som antisemitism, jag blir ofta anklagad av kristna sionister för det. Jag försöker hela tiden påtala att skilja på att judar/ judiskt tro och staten Israel. Vad jag förstår så spiller den konflikten är på er svenska judar, man sammankopplar er med vad staten Israel gör. (Likasom muslimer i Sverige blir anklagade för vad sk. muslimska länder gör). Det är en förklaring men absolut inte en ursäkt. Jag vill stödja de Israeler som vill skapa fred och försoning med sina palestinska grannar. ”European Jews for a just Peace” vill även ha slut på Israels ockupation av Gaza och Västbanken men dess svenska gren är det så tyst om, varför? Avni du har mitt fulla stöd att få leva som jude i Sverige utan att bli utsatt för hot eller missaktning.slut citat

Tyvärr så var det även andra komentarer. Citat " Den kristna antisemitismen tycks ha blivit rumsren. Se bara bloggen dessa minsta bröder som sprider sin grovt förenklade propaganda slut citat. Just den retoriken får jag ofta höra

Jag önskar inte Israels utplåning, men jag vill stödja de Israeler som vill skapa fred och försoning med sina palestinska grannar. Att fortsätta förtycka en minoritet med vapenmakt är i längden ohållbart, det kan leda till Israels undergång. Jag vill ska välsigna Israel och dess folk, och stödja dem som vill skapa fred och försoning. Jag tar även avstånd från Kristen extermism

Se YouTube filmen,An open letter to Obama from a Israeli woman

Citat" Än en gång leker därmed Israel med elden. Än en gång har skiljelinjen mellan antisemitism och Israelkritik suddats ut för kortsiktiga politiska syften.Än en gång har minnet av Auschwitz missbrukats och förringats. Om Richard Goldstone kan kallas en fiende till staten Israel och judarna, vad finns då kvar att kalla Förintelseförnekarna i Uppsala?
Vad finns då kvar att ropa när vargen kommer?
slut citat läs hela artikel här Göran Rosenberg DN 2009-10-07

Citat" I en debattartikel försöker han misstänkliggöra alla oss som nu demonstrerar mot staten Israels krigföring i Gaza. Ett klassikt knep är att anklaga oss för antisemitism. Sten Gunnar Hedin

Läs även andra bloggares åsikter om





Dagen-1
Dagen-2
DN
Dagen-ledarblogg



Dagen-Valblogg
Dagen

13 kommentarer:

  1. Bengt i huvudstaden5 februari 2010 kl. 05:09

    För att göra min kommentar kort och effektiv ger jag den här länken till en belysande information:

    http://jihadimalmo.blogspot.com/2010/01/islamism-antisemitism-stupid.html

    Så visst är Beatrice Ask ute och cyklar.

    SvaraRadera
  2. Ja men Bengt, jag var in på den citen du länkade till är inte detta en typiskt sätt att polarisera konflikten? Kritik och demonstrationer mot vad staten Israel gör avses vara antisemitism.
    citat ur Wikipedia" Antisemitism, av anti- och semiter, är fientlighet mot judar och judendom slut citat

    Den film som visades där man demonstrerade mot vad vad staten Israel gjorde i Gaza 2009, om du anser detta vara ett exempel på antisemitism är du fel ute.
    Skilj på judendom och staten Israel.

    SvaraRadera
  3. I en evangelikal kristen kontext som Dagen eller Världen Idag är du förstås helt radikal men ute i den verkliga världen så tycker ju de flesta som du. Så byt forum ibland :)

    SvaraRadera
  4. Ja faktum är att upprepad hård kritik mot demokratin Israel som sker här på ett sätt som singlar ut Israel från alla andra nationer i världen ingår i EU´s definition av antisemitism.
    Notera således att även stadigt återkommande ensidiga fördömanden av Israel går över gränsen till judehat.
    Något att fundera över för blogginnehavaren.

    Elis Tikka

    SvaraRadera
  5. Sofia: Så byt forum ibland :)

    Förstår ej vad du menar

    SvaraRadera
  6. till Elis Tikka: Var i EU´s definition av antisemitism ingår att man inte får kritisera staten Israels brott mot folkrätten?
    Ur kommentarsreglerna: § 2. – Du är välkommen med din kritik riktad mot skribenterna eller de som kommenterar under artikeln, men du ska bekräfta Din kritik med fakta, bevis eller argument . Detta är grunden i retoriken. I fallet att Din kritik saknar nämnda grunder, kommer din kommentar att betraktas som irrelevant.

    SvaraRadera
  7. Jag rekommenderar att ni läser citat "Skiljelinjen mellan antisemitism och Israelkritik suddats ut"
    Detta skånskans skamgrepp har tyvärr kommit att skymma en intellektuell och etisk huvudfråga som hänger samman med respekten för Förintelsen och vad den symboliserar av mänsklig ondska. Kan man som Reepalu gjorde tala om två saker på en gång, nämligen samtidigt som man tar avstånd från antisemitism och övergrepp mot judar också yttra legitim kritik av staten Israel exempelvis mot 22-dagarskriget och bosättningarna på ockuperat område? Om detta har bl.a. Göran Rosenberg skrivit apropå Goldstonerapporten i DN den 7 oktober 2009slut citat läs mer här: Bo Widegren-blogg

    SvaraRadera
  8. Du kritiserar mycket sällan antisemitismen hos palestinierna och deras mål att förinta Israel, Egon.
    Läs och begrunda vad EUMC säger om oproportionerlig kritik av Israel i jämförelse med kritik av andra nationer.

    http://fra.europa.eu/fraWebsite/material/pub/AS/AS-WorkingDefinition-draft.pdf

    Elis Tikka

    SvaraRadera
  9. Citat” Du kritiserar mycket sällan antisemitismen hos palestinierna och deras mål att förinta Israel, Egon.slut citat Det gör jag visst Utred Hamas krigsbrott

    SvaraRadera
  10. Orden var "mycket sällan" Egon.
    Vad gäller Reepalu far du med osanning. Det finns bandbevis för att mannen jämställer den helt legitima nationalism som heter Sionism med antisemitism.
    Jag menar att du måste tänka över dina kommande poster, Egon.

    Elis Tikka

    SvaraRadera
  11. Bengt i huvudstaden5 februari 2010 kl. 16:59

    Du presenterar dig som kristen bloggare. Ändå verkar du föra en märkbart enögd och ensidig syn på frågor om antisemitism och de allt värre trakasserierna mot exempelvis den lilla judiska minoriteten i Malmö.

    Ska den gruppen behöva stå till svars (läs: trakasseras) för Israels eventuella tillkortakommanden? Och ska ryssar i Sverige lastas för den ryska regimens brott i exempelvis Tjetjenien?

    Jag bjuder här på ännu en ögonöppnare:

    http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=6653&Itemid=98

    SvaraRadera
  12. Det var nog den första gång jag hört någon kalla en artikel i nonsenstidningen "Världen Idag" en ögonöppnare.
    Tidningen är ju en symbol för enögdhet och partiskhet.

    SvaraRadera
  13. Jag tror att jag förstod vad Sofia menade Egon. Du har en majoritet på din sida, men tyvärr finns det en högljudd minoritet som försöker att motverka ditt goda syfte att kämpa för dessa dina minsta bröder, men byta forum är väl dumt. Jag tycker att ditt forum har en stor betydelse. Du har min sympati. Om man använder antisemitismens spöke för att vända uppmärksamheten bort ifrån det som sker i Israel i dag så är det allvarligt. Malmö är säkert hårt utsatt, men som du vet gjorde jag en förfrågan till Israels ambassad i Sverige om judar måste fly från landet pga antisemitism och fick svaret att det sker i undantagsfall. Det är inte bara judar som är utsatta. Det finns ju även annan rasism som är minst lika vidrig.

    SvaraRadera